Saturday, March 9, 2013

UBAT KENCING TAK LAWAS


Sebelum ini saya tidak tahu bagaimanakah rupanya rumput Israel..rupa-rupanya rumput nie biasa saya lihat di semak-samun, dalam hutan, tepi-tepi jalan,di sekitar kawasan yang terbiar atau di kebun-kebun. Tumbuhan ini tumbuh dengan subur terutama di tanah berpasir dan kawasan yang agak redup. Daunnya bersaiz kurang daripada 3 cm lebar  dan 5 cm panjang. Manakala batangnya agak lembut dan berair serta bunganya berwarna putih.
Tumbuhan ini tumbuh menjalar atau tegak. Kebiasaanya dijumpai di bahagian utara Semenanjung, di kawasan berpasir.
                                                 
ARA SONGSANG
Acanthaceae
Asystasia  coromandeliana
Ara Songsang/Rumput Israel

  Para pekebun gemar menanam rumpai ini di antara lorong tanaman anak-anak pokok seperti getah atau sawit yang baru ditanam bagi mengawal tumbuhnya lain-lain rumput.
Bunganya berwarna putih. Biasanya keluar melalui tangkainya yang panjang menunjuk ke udara dan tidak mempunyai sebarang bau.
Bagi mereka yang menghadapi masalah tidak lawas buang air kecil, akar dan bunganya hendaklah direbus sampai mendidih hingga tinggal satu pertiga airnya kemudian ditapis dan diminum apabila telah suam.
Selain dari itu daun yang tumbuk lumat boleh dijadikan ubat luka. Daunnya juga apabila dilumatkan dicampur bawang merah dikatakan boleh dijadikan ubat pupuk bagi melegakan bisa-bisa tulang dan sakit kejang otot dengan menampalnya di bahagian yang menderita sakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...