Thursday, July 18, 2013

MANFAAT MASAKAN PEDAS BAGI KESIHATAN

Masakan pedas sememangnya tidak dapat dipisahkan di dalam dunia masakan. Tambahan lagi bagi masyarakat Asia yang mementingkan penggunaan cili dan rempah di dalam masakan mereka. Masakan pedas sememangnya membuatkan kita berselera untuk menikmati hidangan. Namun tahukah anda bahawa masakan pedas mempunyai manfaat kepada kesihatan?

1. Menurunkan berat badan
Rasa pedas mampu meningkatkan metabolisme tubuh. Kajian menunjukkan cili memiliki kesan termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori apabila mengunyah selama 20 minit.

2. Menyihatkan Jantung
Mengambil makanan pedas mengurangkan serangan jantung dan strok. Alasannya, cili merah boleh mengurangkan efek merosak dari kolesterol jahat, manakala kapsaisin boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.

3. Mencegah kanser
Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan membunuh beberapa sel kanser dan leukimia.

4. Mengurangkan tekanan
Makanan pedas meningkatkan produksi hormon yang memberikan rasa menyenangkan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini membantu mengusir depresi dan stres.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...