Monday, October 14, 2013


KEBAIKAN BIJI LABU 

Biji labu mempunyai manfaat hebat meningkatkan  kualititi sperma. 

Biji labu kuning yang sering diabaikan , padahal biji ini berkhasiat dapat meningkatkan jumlah sperma. Beberapa buah dan sayuran dalam keluarga jenis labu Cucurbitaceae adalah melon, mentimun, labu kuning dan lainnya.

Masing-masing jenis labu tersebut bernutrisi tinggi dan memiliki manfaat yang berbeza. Biji labu diketahui bertekstur halus, manis dan kenyal jika dipanggang. Selain itu biji labu juga dikenal berbentuk datar dan berwarna hijau gelap. Beberapa biji labu ada yang terbungkus dalam sekam berwarna kuning atau putih. 

Biji labu  mengandungi Hormone Beta Sitosterol yang dapat membentuk prostaglandin. Selain itu juga mengandung alamina, glisina dan asam glutamate yang juga diperlukan kelenjar prostat. Asam amino langka seperti karboksifenilalaninapirazoalanina dan asam aminobutirat juga terdapat didalam biji labu.

Sebuah laporan yang diterbitkan dalam World Journal of Chemistry mengatakan bahwa biji labu mengandungi senyawa pelindung yang disebut pitosterol. Senyawa ini dapat membantu mengecilkan pembesaran prostat dan meningkatkan produksi testosteron sehingga jumlah sperma meningkat. Biji labu ini juga kaya akan omega-3 yang membantu meningkatkan aliran darah ke otak.


thumbnail

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...