Saturday, July 21, 2012

ILMU PEMAKANAN DARIPADA ALQURAN





PERIHAL MAKANAN

Rasulullah Saw Pernah bersabda, 
“Tidaklah anak cucu Adam mengisi wadah yang lebih buruk dari perutnya. Sebenarnya beberapa suap saja sudah cukup untuk menegakkan tulang rusuknya. Kalaupun dia harus mengisinya, maka sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman, dan sepertiga lagi untuk nafasnya.” 
[Hadith Riwayat Tirmudzi, Ibnu Majah, dan Muslim]

Dalam soal makan minum ini Rasulullah Saw mengingatkan umat Islam tentang kelebihan makan minum yang Halal dan akibat memakan dan meminum yang Haram, sebagaimana Sabdanya yang bermaksud:
“Wahai Sa’ad! Perbaikilah (murnikanlah) makananmu, nescaya kamu menjadi orang yang terkabul doanya. Demi yang jiwa Muhammad dalam tangan-Nya (kuasa-Nya). Sesungguhnya seorang hamba yang
melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya, maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama 40 hari dan siapa pun yang dagingnya tumbuh dari benda yang haram, maka api neraka lebih layak membakarnya”.
[Hadith Riwayat At-Thabrani)

Semua Hadith-Hadith Rasulullah Saw ini berkait-rapat dengan beberapa Firman Allah didalam Al-Quran dan antaranya ialah:
(Maksudnya)
“Wahai orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan (kurniakan) kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepada-Nya”.
(Dari Surah Al-Baqarah, Ayat 172)

Sehubungan dengan Peringatan dan Pengajaran inilah Manusia mempelajari bagaimanakah SISTEM TUBUH Manusia itu berfungsi dan bertindak-balas dengan keperluan Makanan, maka melalui kajian demi kajian maka diketahuilah oleh manusia apakah jenis-jenis makanan yang diperlukan secara ASAS oleh sesuatu TUBUH, maka wujudkam Ilmu-Ilmu Pemakanan (Nutrisi) yang dihasilkan dari dapatan-dapatan ini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...