Tuesday, September 24, 2013




Iblis Ingin Bertaubat

DAN TAKKAN BERTAUBAT KERANA SIKAP ANGKUH DAN BONGKAK
Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa sesungguhnya Iblis 
telah datang berjumpa dengan Nabi Musa a.s. dengan berkata:
 "Wahai Musa, engkau adalah seorang yang telah diutus oleh 
Allah s.w.t. dan Dia telah berkata-kata denganmu secara 
langsung.
" Kemudian Nabi Musa a.s. berkata: "Memang benar apa yang
 kamu kata, kamu ini siapa dan apa yang kamu mahu dariku?"



Lalu berkata Iblis: "Aku adalah Iblis! Wahai Musa aku mahu 
kamu tolong katakan kepada Tuhanmu bahawa
seorang makhluk-Nya ingin minta taubat kepadaNya.
" Lalu Nabi Musa a.s. berdoa kepada Allah s.w.t. dan
 menyampaikan apa yang 
diucap oleh Iblis, kemudian Allah s.w.t. pun menurunkan
 wahyu yang bermaksud: 
"Wahai Musa, katakan padanya bahawa sesungguhnya
 Aku berkenan menerima permohonannya itu dengan
 syarat mestilah terlebih dahulu dia (Iblis) sujud di kubur 
Adam, 
kalau dia mahu sujud maka aku sedia
mengampuni segala dosanya."

Setelah Nabi Musa a.s. menerima wahyu 
dari Allah s.w.t. 

maka Nabi Musa a.s. pun terus memberitahu
 Iblis tentang apa yang telah Allah perintahkan.


Sebaik sahaja selesai Nabi Musa a.s. memberitahu segala 

perintah Allah s.w.t. maka dengan sombong dan bongkak 
Iblis berkata:
 "Wahai Musa, aku tidak sujud pada Adam ketika ia 
hidup di syurga, 
bagaimana aku hendak sujud padanya sesudah dia mati.
" Begitulah sifat sombong Iblis yang
tetap dengan kedegilannya,
 walaupun dia tahu bahawa api neraka itu akan 
memakannya
 tapi dia tetap tidak mahu beriman pada Allah s.w.t.


Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa sesungguhnya

 Allah s.w.t. mengeluarkan Iblis dari neraka setiap
 1000 tahun sekali, dan mengeluarkan Adam a.s.
 dari syurga, 
serta memerintahkan Iblis supaya sujud kepada
 Adam a.s. Disebabkan sikap angkuhnya dia 
tetap enggan sujud, maka dikembalikan Iblis 
ke dalam neraka....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...