Monday, August 12, 2013

KHASIAT BUAH PETAI LEBIH BAIK DPD BUAH EPAL


Petai atau Parkia speciosa mengandungi tiga gula semulajadi-sukrosa, fruktosa dan glukosa. Digabungkan dengan serat, petai memberikan, meningkatkan kadar segera dan berterusan tenaga. Penyelidikan telah membuktikan bahawa hanya dua hidangan petai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit .. Tidak hairanlah petai adalah nombor satu buah utama kepada atlit terkenal dunia. Tetapi tenaga bukanlah satu-satunya cara petai boleh membantu kita menjaga kesihatan. Ia juga boleh membantu mengatasi atau menghalang sejumlah besar penyakit dan keadaan, menjadikan ia satu kemestian untuk menambah kepada diet harian kita.


Kemurungan:
Menurut kaji selidik baru-baru ini yang dijalankan oleh MIND di kalangan orang yang mengalami kemurungan, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan petai. Ini kerana petai mengandungi tryptophan, sejenis protein yang badan bertukar kepada serotonin, yang dikenali untuk membuat anda berehat, meningkatkan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.


PMS (sindrom pra-haid):
Lupakan pil - makan petai. The vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh menjejaskan mood anda.


Anemia:
Zat besi yang tinggi, petai boleh merangsang pengeluaran hemoglobin dalam darah dan seterusnya membantu dalam kes-kes anemia.


Tekanan darah:
Ini buah-buahan tropika unik ini sangat tinggi kalium tetapi rendah garam, menjadikannya sempurna untuk mengalahkan tekanan darah. Sehinggakan, US Food and Drug Administration telah hanya dibenarkan industri petai membuat tuntutan rasmi untuk keupayaan buah-buahan untuk mengurangkan risiko tekanan darah dan strok.


Kuasa Minda:
200 pelajar di sebuah (Middlesex) sekolah Twickenham telah membantu melalui peperiksaan mereka tahun ini dengan makan petai di sarapan, memecahkan, dan makan tengah hari dalam usaha untuk meningkatkan kuasa otak mereka. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa buah kalium penuh boleh membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar lebih peka.
Memahami bahawa pisang mengandungi banyak kalium juga jadi makan lebih banyak pisang ... Hanya melihat orang-orang monyet, mereka benar-benar aktif, cergas, pintar dan licik juga!


Sembelit:
Tinggi serat, termasuk petai dalam diet boleh membantu memulihkan tindakan usus yang normal, membantu mengatasi masalah tanpa menggunakan julap.


Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat milkshake petai, manis dengan madu. The petai menenangkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina sehingga habis tahap gula dalam darah, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.


Panas Jantung:
Petai mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan, jadi jika anda mengalami pedih ulu hati, cuba makan petai untuk menenangkan bantuan.


Demam Pagi:
Snek di antara waktu makan petai untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.


Gigitan nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan yang terlibat dengan bahagian dalam kulit petai. Ramai orang yang telah berjaya untuk mengurangkan bengkak dan kerengsaan ..


Saraf:
Petai yang tinggi vitamin B yang membantu menenangkan sistem saraf.


Berat badan yang berlebihan:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan obes lebih cenderung untuk membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengelakkan ketagihan makanan yang disebabkan oleh panik, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap dua jam untuk mengekalkan kadar yang stabil.


Ulser:
Petai digunakan sebagai makanan pemakanan terhadap gangguan usus kerana ia bersifat lembut dan tidak. Ia adalah satu-satunya buah mentah yang boleh dimakan tanpa kesusahan dalam kes-kes lebih-penulis kronik. Ia juga meneutralkan lebihan asid dan mengurangkan kerengsaan oleh salutan lapisan perut.


Kawalan suhu:
Banyak budaya lain yang melihat petai sebagai "penyejuk" buah-buahan yang boleh menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Belanda, sebagai contoh, wanita hamil makan petai untuk memastikan bayi yang dilahirkan dengan suhu yang sejuk.


Bermusim Affecti Gangguan ve (SAD):
Petai dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi mood semulajadi penambah, triptofan.


Merokok:
Petai juga boleh membantu orang yang cuba untuk berhenti merokok .. B6, B12 mereka mengandungi, serta kalium dan magnesium yang terdapat dalam mereka, membantu badan pulih daripada kesan-kesan nikotin terhadap tubuh.

Tekanan:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam badan anda. Apabila kita tertekan, kadar metabolisme kita meningkat, sekali gus mengurangkan kadar potassium. Ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek petai yang tinggi potassium.


Strok:
Menurut kajian dalam "The New England Journal of Medicine" makan petai sebagai sebahagian daripada diet yang teratur dapat mengurangkan risiko kematian oleh strok sebanyak 40% ".


Ketuat:
Mereka yang berminat untuk alternatif semula jadi bersumpah bahawa jika anda mahu untuk membunuh ketuat, ambil sekeping petai dan meletakkannya pada ketuat .. Berhati-hati memegang petai di tempat dengan plaster atau pita pembedahan!


Jadi, seperti yang anda boleh lihat, petai benar-benar merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, ia mempunyai empat kali ganda protein, dua kali ganda karbohidrat, tiga kali fosforus, lima kali vitamin A dan zat besi, dan dua kali vitamin dan mineral lain ... Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan yang nilai terbaik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...